AMARAN! BLOG INI MENGANDUNGI SPOILER. SILA BACA ATAS RISIKO ANDA SENDIRI.

Saturday, January 7, 2017

[Review: Anime] Taboo Tattoo


Just finish this a few days ago, and decide nak buat review terus sementara banyak masa free ni. Kalau lengah-lengahkan, mahu aku lupa apa yang nak diulas nanti. Hewhew. Aku jadi berminat nak tonton Taboo Tattoo disebabkan opening dia. As you know, aku memang suka tengok video most top anime opening dan seangkatan dengannya. So aku ada tengok video most top anime opening 2016, dan Taboo Tattoo ada dalam senarai. Tengok macam best je, macam syok je anime ni. Hurm, mesti anime pun best! Best ke? Errrr….

Genre : Action, Adventure, Military, Supernatural
Episode : 12
Sumber : Komik (oleh Shinjirou)
Studio : J.C.Staff
Tahun Disiarkan : 2016
Star : 6/10
Fav Character : None


CERITA
Akatsuka Justice atau lebih gemar dipanggil Seigi adalah pelajar sekolah menengah biasa yang mahir dalam seni mempertahankan diri yang diwarisi daripada datuk dan ayahnya, dan mempunyai keinginan untuk melindungi mereka yang lemah. Bagaimana pun niat baiknya memakan dirinya sendiri. Suatu hari, selepas menolong seorang pengemis dari dipukul oleh sekumpulan penyangak, pengemis tersebut menghadiahkan Seigi tatu ganjil di tapak tangannya. Sebelum sempat Seigi nak bertanya lebih lanjut mengenai tatu ganjil itu, pengemis tersebut dah hilang dari pandangan.

Seigi bertarung dengan Izzy

Disebabkan oleh tatu itu, Seigi terpaksa berada dibawah pengawasan agen khas tentera Amerika, Bluesy Fruesy atau Izzy. Seigi juga menjadi buruan Kerajaan Selinistan (Kingdom) atas arahan pemimpinnya, Puteri Aryabhata (Arya). Tatu tersebut sebenarnya mempunyai kuasa besar yang mampu mengubah kuasa dunia. Mereka yang menggunakan Tatu dipanggil Sealer, dan kebanyakan tatu memerlukan pencetus (trigger) untuk mengaktifkan tatu mereka. Contohnya Izzy yang menggunakan kapur (chalk) sebagai trigger tatunya. Tapi terdapat empat tatu yang tak memerlukan pencetus (triggerless) yang mana digunakan oleh Seigi, Puteri Arya dan Blood Blackstone (BB).

Cerita Taboo Tattoo ni adalah basic shounen dalam dunia anime. Budak lelaki biasa berjumpa dengan perempuan yang agak gila-gila dan ada kuasa supernatural yang hebat. Dah macam biasa je kita dengar kan? (Tetiba teringat Bleach pula, XD). Aku tak pernah baca manga dia, tapi aku rasa boring lah cerita ni. Permulaan cerita menarik tau sebenarnya, tapi sampai pertengahan macam tak ada feel langsung. Tatu pun tak digambarkan dengan jelas tau true form dia. Aku punyalah sampai dekatkan mata kat skrin punya nak tengok bentuk sebenar. Dan lagi tak bestnye, too much fan service and erotic scene from girls. Fight scene pula, yang memang impress aku just fight scene between Seigi and Izzy. Yang lain macam ke laut je. Hewhew.


WATAK

Watak Utama

Benda pertama yang mengganggu aku mengenai watak dalam Taboo Tattoo adalah nama mereka. There have a lots of weird character’s names! Akatsuka Justice, Bluesy Fruesy, Lisa Lovelock, Blood Blackstone. Nama-nama antagonist pula macam kedengaran macam bahasa hindu/tamil/Sanskrit. Sebab aku tak berapa nak tahu bahasa-bahasa tersebut, so aku tak adalah rasa pelik sangat. Did they try really hard to create a name? Yes, mangaka maybe nak tunjukkan kelainan atau nama yang senang nak ingat, but this too much easy. Haha. But it’s okay. Small matter je benda ni. ;)

Watak utama dalam siri ni adalah Akatsuka Justice @ Seigi (means “justice” in Japanese). He is basic shounen character. Nothing special about him melainkan mahir dalam martial art. Aku tak dapat rasa watak main character dari dia ni. Okaylah, he is a kind boy yang sentiasa cuba untuk menegakkan kebenaran dan membantu orang lain. Dia dikatakan dapat nama Justice tu sebab ibu bapanya ada idea pelik masa dia lahir. Kuasa tatu Seigi adalah Void Maker yang membolehkan dia cipta lubang hitam dan sembuh dengan cepat jika cedera. Lepas kematian Touko dan BB, Seigi berubah dan jadi seorang pendendam dan hanya mahu membunuh Puteri Arya. Hurmm, overall, watak dia ni memboringkan.

Izzy usik Touko.

Bluesy Fruesy or Izzy, adalah anggota tentera Amerika berpangkat leftenan yang menyamar ketika di Jepun untuk siasat mengenai tatu yang disebarkan di negara matahari terbit ini. Masa mula-mula dengar nama dia, aku macam “what-the-heck-is-that-name?” XD. Serabut dengar. Nasib panggilan Izzy. Kalau Bluesy ke, Fruesy ke, aku nak baling bantal kat skrin. Hahaha. Walaupun penampilan Izzy ni macam pelajar sekolah menengah, dia sebenarnya lagi tua dari penolongnya, Tom disebabkan kesan khas daripada penggunaan tatu tersebut. Lepas bertarung dengan Cal Shekar dan Puteri Arya, Izzy kehilangan sebelah tangannya, which make me so sad. Kenapa mesti potong tangan dia? Dia heroin kot. Sobsob. Dalam episode 11 ke 12 (aku tak ingat, XD), kisah silam Izzy mula dibongkarkan sedikit. Siapa dia yang sebenarnya. Tapi tak banyak pun, maybe in next season akan dibongkarkan lebih lagi.

Watak yang aku rasa tak perlu ada dalam siri ni adalah Ichinose Touko, sebab dia sangat mengganggu perkembangan watak Seigi. Aku jadi rimas tengok bila Seigi nak ke mana-mana dia mesti nak ikut, apa rahsia Seigi, dia mesti nak tahu. Sehingga dia terlibat sekali dalam pertarungan tatu ni. Dia mati pun sebab buat stupid decision bila mana, Tom dah ajak naik helicopter, tapi dia still nak patah balik cari Seigi sebab tak percaya dengan janji Seigi. In the end, dia mati kena makan dengan Iltutmish dalam bentuk raksasa. Tapi bila dia dah tak ada, aku pula yang rasa sedih. WTH, XD.

Don't speak about my age, you STUPID DUMBASS!!! XD

Tom Shredfield pula adalah watak yang banyak menghidupkan sebahagian babak dalam Taboo Tattoo. Tom ni pada mulanya aku ingat orangnya serius je, sekali rupanya tentera yang minat dengan moe characters. Siap kumpul figure lagi. Dan dia memang sangat kelakar, tak padan dia tu tentera, haha. Dia lah juga character yang selalu buat memek muka bodoh dan kelakar. Paling tak boleh blah, masa on the way nak pergi bertarung dengan Puteri Arya dan orang-orang bawahannya, dia buat memek muka terkejut yang kelakar bila mana kawan baiknya, Tamaki Souha cakap dia dah bertunang dan ada kehidupan normal. Dia terkejut sebab Tamaki ni pun seorang otaku macam dia juga. Haha.

Watak antagonist yang paling menyerlah dalam siri ni adalah Puteri Arya dan Cal Shekar. Masa mula-mula Puteri Arya muncul, aku dah pelik. Cerita ni ada kaitan dengan Fate Stay Night ke sebab rupa Puteri Arya ni sebiji macam rupa Tohsaka Rin, haha. Gaya rambut dia lah yang paling ketara sekali. Cuma Rin bukannya seorang yang pervert macam Puteri Arya, XD. Cal pula ditunjukkan sebagai seorang yang mempunyai kemahiran pedang dan seni mempertahankan diri yang amat handal. Walaupun tatunya dan dimusnahkan oleh BB, tapi dia masih lagi lawan yang menggerunkan kerana dia fighter yang hebat tanpa perlu menggunakan kuasa tatu.


ANIMASI
Bagi aku, anime berunsurkan aksi perlu mempunyai animation yang cantik dan smooth. Animasi yang dihasilkan oleh J.C.Staff untuk anime Taboo Tattoo ni pada mulanya memang menarik perhatian aku, lagi-lagi masa babak pertarungan Seigi dan Izzy. Babak pertarungan yag lain pun okay je, tapi aku rasa macam kurang rencahnya. Overall, it’s okay. Good job J.C.Staff! :D


MUSIC

OPENING
ENDING
May’n – Belief
TRIGGER [Izzy & Touko (CV: Komatsu Mikako & Anzai Chika)] – EGOISTIC EMOTION

Opening anime ni sedap lepas aku dengar berkali-kali, haha. May’n selalunya tak mengecewakan. Untuk ending pula, melodinya catchy, walaupun ada rentak rock sikit. Sedap sebagai halwa telinga, tapi aku tak berapa minat nak dengar selalu, hewhew.


KESIMPULAN
Taboo Tattoo ni bermula dengan sangat baik, yang memang buat kau rasa excited sangat dan tak sabar nak terus lompat episode seterusnya, tapi jangan letak harapan tinggi sangat ya. Sebab pertengahan dan endingnya tak seperti yang diharapkan. Tak semua watak, but a fews yang mampu menjadikan certain babak sangat best. Oh ya, beware of a lot of nudity and erotic scenes guys. Seriously, apa yang bestnya letak banyak-banyak scene macam tu. Hurmmm.


-End the written while listened to : TWICE – Cheer Up-


Bye-nyaaa~! Nyaaawwwwww.


Post a Comment